یزدفردا " خبرنگاران رسانه های گروهی استان یزد طی نشستی  با  مهندس سیفی رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان یزد با برنامه ریزی های این سازمان پیرامون گردشگری وسفر های نوروزی آشنا شدند

به گزارش یزدفردا " سیفی، رییس سازمان یزد گزارشی اجمالی از عملکرد سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با مقایسه سال 1384 لغایت1387بیان نمود از جمله :

افزایش تعداد هتلهای استان از 25 واحد با 646 اتاق و 1412 تخت در سال 84 به 40 واحدبا1104 اتاق و 2621 تخت تا پایان نیمه سال جاری

و به همین ترتیب واحدهای پذیرایی بین راهی از 27 واحدبه 50 واحد ،

رستورانهای سنتی از 10 واحد به 17 واحد

 و نیز در سالجاری آماده شدن طرح مطالعات مناطق نمونه گردشگری استان یزد ،

 تامین زمین همراه با فراهم شدن زیر ساختها ی مورد نیاز جهت احداث 8 واحد هتل ،

10 مجتمع خدمات رفاهی بین راهی ،

 14 کمپینگ اقامتی و 43 مجموعه سرویس بهداشتی بین راهی.
وی افزود 3200 کلاس در مدارس با هماهنگی سازمان آموزش و پرورش و امسال خانه های استیجاری زیر نظر سازمان در اختیار مهمانان نوروزی قرار خواهد گرفت.همچنین سیفی برگزاری از نماز جماعت ظهر در پارگها وکمپینگ ها خبر داد و افزود با هماهنگی انجام شده با سازمان تبلیغات در نظر است در مساجد و اماکن مقدسه یک روحانی مستقر کند تا به سوالات مردم راجع به مسائل تاریخی،مذهبی پاسخ دهند.
سیفی گفت: در سال گذشته بیش از 3640000 نفر از استان یزد بازدید کرده اند،که با برنامه ریزی هایی که انجام خواهد شد می خواهیم میزبان حجم بیشتری از مسافران نوروزی داخلی وخارجی باشیم.
وی افزود:با برنامه ریزی منسجم در حیطه فرهنگی و گردشگری می توان در راه توسعه صنعت گردشگری استان گامهای اساسی برداشت. حضور راهنمای تور در اماکن تاریخی، توزیع بروشورهای معرفی جاذبه های تاریخی استان و شهرستانها، نقشه های راهنمای گردشگری استان ، نصب نمودن بنرهای مرتبط در مقاطع و راههای اصلی ورودی استان و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در فرودگاه، راه آهن، ترمینال وهماهنگی وتعامل با سایر ارگانها را از جمله برنامه های ستاد تسهیلات نوروزی دانست.
وی تصریح کرد:در سطح استان 33 پایگاه اطلاع رسانی و معرفی جاذبه های گردشگری وجود دارد که 12پایگاه در شهر یزد،4پایگاه در میبد،3پایگاه در ابرکوه ودر شهرستانهای اردکان،صدوق،مهریز،تفت،خاتم وطبس هرکدام 2پایگاه وجود دارد.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این جلسه گفت: وی آمار موزه های استان را 17 موزه عنوان کرد و افزود یکی از مراکز مهم در جذب توریست، موزه ها هستند و ایجاد موزه ،نشان هویت ملی است.
سیفی در قبال سوال یکی از خبر نگاران بیشترین مکانهای بازدید مسافران وگردشگران به یزد را میدان امیرچخماق،مسجد جامع،بافت تاریخی،باغ دولت آباد وآتشکده عنوان کرد.
وی در ادامه گفت:برای رسیدن به اهداف چشم انداز و ایجاد بستر‌ لازم برای بازار فروش صنایع دستی ونیز با توجه به وجود مسافران نوروزی واستقبال عموم مردم استان در نوروز،۱4نمایشگاه وبازارچه در شهر‌های یزد،طبس،میبد،اردکان،خاتم،مهریز برگزار میگردد.
وی همچنین افزود:استان یزد در بخش صنايع دستي از هنرمندان خوبي برخوردار است و برگزاری اینگونه بازارچه های صنايع دستي درتعطيلات نوروز مي‌تواند زمينه معرفي و تبليغ صنايع دستي و هنرهاي سنتي استان را براي بازديد كنندگان فراهم كند.
سیفی از نظارت براماکن تاریخی، اقامتی،پذیرایی،بین راهی و...خبر داد وافزود :همکاران ما در ایام نوروز از ساعت 8 صبح تا 10شب کشیک نوروزی هستند وبه شکایات ونقطه نظرات آنها رسیدگی میکنند وتصریح کرد:150نفر راهنمای گردشگری برای توضیح دادن درباره اماکن تاریخی و فرهنگی در سطح استان زیر نظر سازمان فعالیت خواهند کرد.
وی از جمله اقدامات فرهنگی را توزیع بیش از یک میلیون ویژه نامه عید،بروشورهای معرفی جاذبه های تاریخی استان و شهرستانها، نقشه های راهنمای گردشگری استان ، نصب نمودن بنرهای مرتبط در مقاطع و راههای اصلی ورودی استان و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در فرودگاه، راه آهن، ترمینال وهماهنگی وتعامل با سایر ارگانها را از جمله برنامه های ستاد تسهیلات نوروزی دانست.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا